Käyttöehdot

Verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot kuluttaja-asiakkaille. Voimassa 5.2.2020 alkaen.

YLEISET EHDOT
Yritys: Stemma
Y-tunnus: 0250674-8
Katuosoite: Ahjokatu 13, 40320 Jyväskylä
Sähköposti: verkkokauppa@stemma.fi
Puhelinnumero: 0424 896 606

Nämä ehdot ovat Stemma-verkkokaupan sopimusehdot, joita sovelletaan Stemman ja kuluttaja-asiakkaan välillä. Stemma voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesti. Toimitusehtoihin kannattaa tutustua ennen aina kuin tilaa verkkokaupasta.

Stemman verkkokaupassa voivat asioida kaikki Suomessa asuvat 18 vuotta täyttäneet kuluttaja-asiakkaat, mutta verkkokaupan tuotteita toimitetaan toistaiseksi vain maakuljetuksena Manner-Suomeen. Yritysasiakkaiden ja kansainvälistä toimitusta toivovien asiakkaiden pyydetään ottamaan yhteyttä asiakaspalvelu@stemma.fi.

Tuotteet tilataan Stemma-verkkokaupan ostoskorin ja maksupalvelun kautta. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi soittaa ja lähettää tekstiviestin. Asiakas vastaa siitä, että tilauslomakkeeseen annetut henkilö- ja muut tiedot ovat oikeat ja täydelliset. Tilauksia koskevat nouto- ja saapumisilmoitukset lähetetään sähköpostilla, tekstiviestillä tai soittamalla tilausvaiheessa annettuun puhelinnumeroon. Stemma ei vastaa viivästyksestä tai muusta virheestä, joka aiheutuu siitä, että asiakkaan antamat yhteystiedot ovat virheelliset.

Sopimusehdot sitovat verkkokaupasta tilauksen tehnyttä asiakasta sen jälkeen, kun asiakas on tilaamisen yhteydessä lukenut ja hyväksynyt sopimusehdot ”Olen lukenut ja hyväksynyt sopimusehdot” -kentässä merkitsemällä rastin asianomaisen kohtaan.

Verkkokaupan sivuilla olevat kuvat saattavat näyttää mm. kuvaus-, valotus-, tai muista teknisistä seikoista johtuen hieman erilaisilta kuin luonnossa.

VERKKOKAUPPATUOTTEIDEN HINNAT

Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan hinnan perusteella. Tuotteiden hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron. Veroerittely näkyy ostoskorissa ja tilausvahvistuksessa. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitettuna aikana.

Toimitusmaksun hinta vaihtelee tuotteittain ja valitun toimitustavan mukaisesti. Voimassa olevat toimitusmaksut näkyvät ostoskorissa asiakkaan siirrettyä tuotteen ostoskoriin. Nouto Stemman myymälästä on aina maksuton.

Stemma pidättää oikeuden muuttaa tuotteiden hintoja. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido Stemmaa.

MAKSUTAVAT

Maksutapoina verkkokaupassa toimivat verkkopankkimaksu, Visa, Visa Electron, Mastercard ja American Express, lasku tai erämaksu.

Verkkopankkimaksamiseen liittyvän verkkopankki- ja luottokorttimaksunvälityspalvelun sekä laskulla tai erämaksulla maksamisen toteuttaa Klarna Bank AB. Päätoimipiste Ruotsi, Sveavägen 46, 111 34 Tukholma. Organisaatiotunnus: 556737-0431. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan kuten perinteinen verkkomaksaminenkin. Stemma Oy ei käsittele tai tallenna asiakkaan maksu- tai tilitietoja, ja näitä käsittelee ainoastaan Klarna Bank AB.

Klarnan maksutavat

  • Lasku: maksuaika on 14 vuorokautta tuotteiden toimituksesta. Klarna-laskun ehdot ovat saatavilla täällä.
  • Joustava erämaksu: voit maksaa ostoksesi joustavasti kuukausierissä, joiden suuruus on vähintään 1/100 velan määrästä (kuitenkin aina vähintään 5,00 EUR mukaan lukien korko jäljellä olevalle velalle).
  • Kiinteä erämaksu: voit valita kassalla eri kuukausierävaihtoehdoista. Erät pienenevät kuukausittain sitä mukaa, kun maksamatta oleva luottosumma pienenee.
  • Kampanjalasku: jos oston yhteydessä on tarjottu mahdollisuutta pidennettyyn 1–3 kuukauden maksuaikaan aloitusmaksua vastaan (esim. “Osta nyt, maksa helmikuussa”), voit maksaa ostokset kampanjalaskun ehtojen mukaisesti.
  • Joustavan erämaksun, kiinteän erämaksun ja kampanjalaskun ehdot löydät täältä ja vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot täältä.

Löydät lisätietoa Klarnasta täältä ja Klarnan käyttöehdot täältä. Klarna käsittelee henkilötietojasi soveltuvan lainsäädännön ja Klarnan tietosuojaselosteen mukaisesti.

Klarna Bank AB:n asiakaspalvelun yhteystiedot: https://www.klarna.com/fi/asiakaspalvelu/ p. 09 – 425 99771.

Klarnan ehdot: https://www.klarna.com/fi/ehdot/

TILAUSVAHVISTUS

Asiakkaalle lähetetään tilauksen jälkeen sähköpostitse ensin tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot. Asiakas saa toimitusvahvistuksen, kun tilaus lähtee matkaan. Stemma pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä.

TOIMITUSAIKA

Verkkokaupan toimitusaika varastotuotteilla on 1-8 arkipäivää. Toimitusaika saattaa poiketa edellä mainitusta esimerkiksi tilausten ruuhkautumisen vuoksi. Tilaustuotteiden toimitusaika on pääsääntöisesti 1-6 viikkoa, mutta toisinaan pidempi. Kunkin tuotteen toimitusaika-arvio on nähtävissä tuotteen omalta sivulta. Mikäli toimitusaika poikkeaa arvioidusta, ilmoitetaan tästä asiakkaalle erikseen.

TOIMITUSTAPA

Kaikki toimitukset osoitetaan asiakkaan valinnan mukaan joko hänen antamaansa toimitusosoitteeseen tai valitsemaansa Stemma-myymälään. Asiakkaaseen ollaan yhteydessä tekstiviestillä tai puhelimitse ennen toimitusta, tai kun tilaus on noudettavissa Stemma-myymälästä.

Asiakkaan valitessa toimitustavasi kotiinkuljetuksen sisäänkannolla, tulee taajaman ulkopuolisilla alueilla kuitenkin varautua auttamaan huonekalujen sisään kannossa. Kotiinkuljetuspalveluun ei kuulu jalkojen asennusta, huonekalujen kasausta, pakkausten purkua tai poiskuljetusta, vaan nämä ovat maksullisia lisäpalveluita.

TAKUU JA VIRHEVASTUU

Stemma vastaa myymiensä tuotteiden virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti. Takuu on myyjän, maahantuojan tai valmistajan asiakkaalle antama lisäetu eikä se rajoita asiakkaan oikeutta vedota kuluttajansuojalain mukaiseen myyjän virhevastuuseen. Stemma ei vastaa maahantuojan tai valmistajan antamasta takuusta. Takuuehdot käyvät ilmi takuutodistuksesta.

Stemma ei vastaa asiakkaan tekemistä mittaus- tai muista virheistä, jos esimerkiksi isoja huonekaluja ei päästä kuljettamaan sisälle tai tuotetta on säilytetty tilassa, jossa siitä on tullut kastumisesta tai muusta asiakkaasta johtuvasta syystä myyntikelvoton, vaikka tuote olisikin alkuperäisessä pakkauksessaan.

PERUUTTAMISOIKEUS

Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän peruuttamisoikeus. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan tilatun tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. 14 päivän peruuttamisajan kuluessa on tehtävä peruuttamisilmoitus (ohje alla). Peruuttamisoikeus koskee vain kuluttaja-asiakkaita.

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamaansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet, toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus voi olla osa tuotetta, sitä tulee käsitellä ja avata varoen, jotta sen voi palauttaa omassa pakkauksessaan.

Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, Stemmalla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, Stemma voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.

Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista kustannuksista. Niiden tavaroiden, joita ei voi palauttaa tavanomaisesti postitse, palautuskustannus on 80 e, mikäli asiakas tilaa palautuskuljetuksen Stemmalta (verkkokauppa@stemma.fi, puhelimitse 0424 896 606). Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Mikäli tavaran voi palauttaa postitse, lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen. Stemma ei ota vastaan postiennakkopalautuksia.

Mikäli asiakas on valinnut toimituksen noudettavaksi Stemman myymälästä voi hän palauttaa tavaran maksutta samaan myymälään, josta nouto on tapahtunut. Muuhun myymälään ei tavaraa voi palauttaa.

PERUUTUSILMOITUS

Tilauksen peruuttaminen tehdään ilmoittamalla siitä sähköpostitse Stemman verkkokaupan asiakaspalveluun: verkkokauppa@stemma.fi, puhelimitse (0424 896 606) tai kirjeitse. Sähköpostitse tehty peruuttamisilmoitus on nopein ja asiakkaan kannalta turvallisin, sillä siitä jää asiakkaalle kopio, jolla peruutusilmoituksen lähettämisen voi tarvittaessa osoittaa.

Tavara on annettava postin tai rahdinkuljettajan kuljetettavaksi viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Noutamatta tai vastaanottamatta jättäminen ei ole peruuttaminen. Noutamatta jätetyistä postipaketeista perimme 20 € käsittely- ja palautuskuluja. Muuten kuin tavanomaisesti postin kautta palautettavien tuotteiden osalta käsittely- ja palautuskulu on 80 €. Asiakkaan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että peruuttamisilmoitus on tehty.

PERUUTTAMISOIKEUDEN RAJOITUKSET

Peruuttamisoikeus ei koske sinetöityinä toimitettuja ja avattuja hygieniatuotteita eikä tavaroita, jotka valmistetaan tai joita muunnellaan asiakkaan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi, esimerkiksi mittatilausverhot, mittatilaushuonekalut kuten asiakkaan antamien mittojen tai materiaalien mukaan tilatut sohvat tai tavarat, johon on tehty kaiverrus tai nimikointi.

MAKSUN PALAUTTAMINEN

Asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Stemmalla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla tai rahdinkuljettajan todistuksella.

Stemma palauttaa maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt. Stemma pidättää palautettavasta summasta tavaran palautuksesta, noutamatta jättämisestä ja mahdollisesta arvonalennuksesta aiheutuneet kulut.

REKLAMAATIOT

Mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä Stemmalle puhelimitse, sähköpostilla tai kirjeitse. Käsittelyn helpottamiseksi toivomme, että ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta tehdään mahdollisimman nopeasti. Etämyynnin 14 päivän peruuttamisoikeus ei rajoita vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen.

Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen, Stemma vastaa virheestä kuluttajansuojalain mukaisella tavalla. Stemma vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.

YLIVOIMAINEN ESTE, FORCE MAJEURE- TILANTEET

Stemma ei ole vastuussa sellaisesta tuotteen virheellisyydestä, toimituksen viivästymisestä tai muusta sopimusrikkomuksesta, joka johtuu Stemman vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (force majeure). Tällaisessa viivästymistilanteessa Stemma noudattaa verkkokaupassa velvollisuuksiaan niin nopeasti, kuin se on mahdollista otettuaan ensin yhteyttä asiakkaaseen ja varmistuttuaan, haluaako asiakas yhä vastaanottaa tilauksen.

ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN

Sopimuksiin sovelletaan Suomen lakia. Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).