Palautuskäytäntö

PERUUTTAMISOIKEUS

Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän peruuttamisoikeus. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan tilatun tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. 14 päivän peruuttamisajan kuluessa on tehtävä peruuttamisilmoitus (ohje alla). Peruuttamisoikeus koskee vain kuluttaja-asiakkaita.

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamaansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet, toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus voi olla osa tuotetta, sitä tulee käsitellä ja avata varoen, jotta sen voi palauttaa omassa pakkauksessaan.

Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, Stemmalla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, Stemma voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.

Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista kustannuksista. Niiden tavaroiden, joita ei voi palauttaa tavanomaisesti postitse, palautuskustannus on 50 € - 80 €, mikäli asiakas tilaa palautuskuljetuksen Stemmalta (verkkokauppa@stemma.fi, puhelimitse 0424 896 606). Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Mikäli tavaran voi palauttaa postitse, lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen. Stemma ei ota vastaan postiennakkopalautuksia.

Mikäli asiakas on valinnut toimituksen noudettavaksi Stemman myymälästä voi hän palauttaa tavaran maksutta samaan myymälään, josta nouto on tapahtunut. Muuhun myymälään ei tavaraa voi palauttaa.

PERUUTUSILMOITUS

Tilauksen peruuttaminen tehdään ilmoittamalla siitä sähköpostitse Stemman verkkokaupan asiakaspalveluun: verkkokauppa@stemma.fi, puhelimitse (0424 896 606) tai kirjeitse. Sähköpostitse tehty peruuttamisilmoitus on nopein ja asiakkaan kannalta turvallisin, sillä siitä jää asiakkaalle kopio, jolla peruutusilmoituksen lähettämisen voi tarvittaessa osoittaa.

Tavara on annettava postin tai rahdinkuljettajan kuljetettavaksi viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Noutamatta tai vastaanottamatta jättäminen ei ole peruuttaminen. Noutamatta jätetyistä postipaketeista perimme 20 € käsittely- ja palautuskuluja. Muuten kuin tavanomaisesti postin kautta palautettavien tuotteiden osalta käsittely- ja palautuskulu on 80 €. Asiakkaan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että peruuttamisilmoitus on tehty.

PERUUTTAMISOIKEUDEN RAJOITUKSET

Peruuttamisoikeus ei koske sinetöityinä toimitettuja ja avattuja hygieniatuotteita eikä tavaroita, jotka valmistetaan tai joita muunnellaan asiakkaan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi, esimerkiksi mittatilausverhot, mittatilaushuonekalut kuten asiakkaan antamien mittojen tai materiaalien mukaan tilatut sohvat tai tavarat, johon on tehty kaiverrus tai nimikointi.

MAKSUN PALAUTTAMINEN

Asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Stemmalla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla tai rahdinkuljettajan todistuksella.

Stemma palauttaa maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt. Stemma pidättää palautettavasta summasta tavaran palautuksesta, noutamatta jättämisestä ja mahdollisesta arvonalennuksesta aiheutuneet kulut.

REKLAMAATIOT

Mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä Stemmalle puhelimitse, sähköpostilla tai kirjeitse. Käsittelyn helpottamiseksi toivomme, että ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta tehdään mahdollisimman nopeasti. Etämyynnin 14 päivän peruuttamisoikeus ei rajoita vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen.

Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen, Stemma vastaa virheestä kuluttajansuojalain mukaisella tavalla. Stemma vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.